لمینت سرامیکی دندان؛ روشی کارآمد که عوارضی هم دارد

لمینت یا ونیر دندان روش مناسبی برای پوشاندن عیوب و بهبود زیبایی دندان‌ها است. این روش عیوب و نواقص ظاهری دندان‌ها را به‌خوبی پوشش می‌دهد و ظاهر آن کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی است. با این ‌روش لمینت هم مانند تمام روش‌های درمانی با وجود تمام مزایایی که دارد، بدون عوارض نیست. در این مطلب از نهال دنتال با عوارض لمینت سرامیکی دندان و راه‌های پیشگیری از این عوارض آشنا می‌شویم.

عوارض لمینت دندان چیست؟

لمینت سرامیکی دندان دندان مزایای بسیاری دارد و جلوه زیبایی به دندان‌های فرد می‌بخشد و عیوب ظاهری را به‌طور کامل پوشش می‌دهد. اما با وجود تمام این مزایا، لمینت کردن دندان‌ها می‌تواند عوارضی را نیز در پی داشته باشد. این عوارض در ادامه بررسی شده‌اند.

صدمه دیدن لمینت

یکی از مشکلات اصلی روش لمینت این است که ممکن است لب‌پر شود، ترک بخورد و یا از دندان جدا شود. اگر دندان برای باز کردن یا شکستن چیزهای سفت و محکم استفاده شود، لمینت ممکن است آسیب ببیند. لمینت‌ها به اندازه دندان مقاوم نیستند و سریعا صدمه می‌بینند. معمولا نمی‌توان لمینت را ترمیم کرد و در صورت آسیب دیدن، باید تعویض شود.

صدمه دیدن دندان؛ از جمله مهم‌ترین عوارض لمینت

یکی دیگر از عوارض لمینت دندان، آسیب دیدن دندان‌ها است. اولین مرحله انجام لمینت، تراشیدن یک لایه نازک از مینای دندان‌ها است. زیرا در غیر این صورت، با اضافه شدن ضخامت لمینت، دندان حجیم و سنگین خواهد شد. از این رو، دندان لمینت شده مینای نازک‌تری دارد و دیگر نمی‌تواند بدون لمینت یا روکش دندان دوام بیاورد. لمینت کردن دندان برگشت‌پذیر نیست. مینای تراشیده شده دیگر رشد نمی‌کند و ترمیم نمی‌شود.

حساس شدن دندان‌ها

ایجاد حساسیت برای دندان‌ها از جمله عوارض دیگر لمینت دندان است. به دلیل تراشیده شدن مینا، دندان‌ها به دماهای سرد و گرم حساس می‌شوند. البته رخ دادن این وضعیت در برخی افراد بعد از لمینت، طبیعی بوده و معمولا گذرا است و پس از مدتی هم برطرف می‌شود. افرادی که مینای دندان نازکی دارند، باید پیش از لمینت کردن، معایب و مزایای آن را از دندانپزشک خود سوال کنند.

تغییر رنگ لمینت؛ از شایع‌ترین عوارض لمینت دندان

یکی از مشکلات و عوارض شایع لمینت دندان، تغییر رنگ و لکه‌دار شدن آن‌ها است. البته لمینت‌های سرامیکی در مقابل تغییر رنگ مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. اما در صورت مسواک نزدن و محدود نکردن مصرف خوراکی‌هایی که میزان رنگ غذایی در آن‌ها زیاد است، ممکن است لمینت دچار لکه و تغییر رنگ شود.

پوسیدن دندان‌ها در زیر لمینت در صورت نصب نادرست

رعایت نکردن اصول و نصب نادرست لمینت، به مرور زمان باعث پوسیدن دندان‌های زیر لمینت می‌شود. از این رو، نصب لمینت نیازمند تجربه بالایی از سوی دندانپزشکان است تا مراجعه‌کنندگان بعد از انجام لمینت دچار هیچ مشکلی از لحاظ پوسیدگی دندان‌ها نشوند.

بروز بیماری‌های پریودنتال یا لثه‌‌ای در صورت عدم رعایت بهداشت

عدم رعایت بهداشت مناسب هنگام و پس از انجام لمینت سرامیکی دندان باعث بروز بیماری‌های لثه می‌شود. بیماری‌های لثه که از جمله مهم‌ترین عوارض لمینت دندان هستند، عبارتند از عفونت‌های بافت لثه، لق شدن دندان‌ها و تحلیل رفتن بافت لثه. اگر مراحل نصب لمینت با رعایت بهداشت کامل انجام شده و اصول مربوط به پس از لمینت توسط فرد به‌خوبی رعایت شوند، این بیماری‌ها بروز نخواهند کرد.

عدم امکان تغییر شکل و فرم بعد از نصب لمینت

لمینت دندان در لابراتوار‌های سازنده، با دقت بسیار زیادی قالب‌گیری و ساخته می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده لمینت دندان از جنس سرامیک بوده و سختی آن‌ها بسیار بالا است، در نتیجه لمینت طول عمر و ماندگاری بسیار بالایی دارد. اما از سوی دیگر، بر خلاف کامپوزیت دندان که می‌توان روی دندان‌ها به آن‌ شکل و فرم داد، لمینت‌ها پس از نصب کردن بر روی دندان‌ها، دیگر قابل تغییر شکل و فرم نیستند.

احتمال بروز عوارض لمینت دندان با رعایت بهداشت کامل پایین است

این نکته بسیار مهم است که با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و باتجربه و رعایت اصول بهداشتی، احتمال بروز عوارض لمینت دندان به حداقل می‌رسد. اما در هر حال باز هم ممکن است که فرد دچار عوارض پس از لمینت دندان شود و به راهنمایی دندانپزشک احتیاج داشته باشد. معمولا این عوارض قابل پیشگیری هستند و می‌توان با رعایت بهداشت و عمل به توصیه دندانپزشکان، از آن‌ها جلوگیری کرد.
کلینیک دندانپزشکی نهال دنتال، ارائه‌دهنده خدمات مربوط به لمینت دندان و مشاوره کامل قبل و بعد از انجام لمینت است تا احتمال رخ دادن عوارض لمینت دندان برای افراد به حداقل برسد. مجموعه ما تمامی مراحل لمینت را با رعایت کامل موارد بهداشتی انجام می‌دهد تا مشکلی برای مراجعه‌کنندگان رخ ندهد. برای دریافت نوبت ویزیت هم می‌توانید از وب‌سایت ما استفاده کنید.