لمینت و کامپوزیت از روش‌های متداول روکش کردن و زیباسازی دندان‌ها هستند. هر دوی این روش‌ها به پوشاندن نواقص ظاهری دندان‌ها مانند کرم خوردگی، شکستگی، پوسیدگی و موارد دیگر کمک می‌کنند. اما دندانپزشکان با معاینه دندان‌های هر شخص یکی از این روش‌ها را تجویز می‌کنند. تفاوت کامپوزیت با   لمینت سرامیکی دندان  در جنس لایه‌ای است که به دندان چسبانده می‌شود. جنس متفاوت مواد در این دو روش درمانی باعث می‌شود مراحل انجام این درمان‌ها و همین‌طور ویژگی آن‌ها متفاوت باشد. در این متن از   نهال دنتال  بررسی می‌کنیم که بسته به نیاز هر شخص، کدام روش مناسب‌تر است؛ لمینت یا کامپوزیت؟

پوشش دادن دندان‌ها به‌وسیله لمینت و کامپوزیت

برای دندان‌هایی که به‌شدت لکه دار شده یا کرم خورده‌، آسیب دیده، دارای چینش نامرتب و یا شکاف‌های بزرگ،  لمینت سرامیکی دندان    پوشش بهتری را اعمال می‌کند.  کامپوزیت دندان  برای پوشاندن نواقص ظاهری خفیف تا متوسط دندان‌ها مناسب‌تر هستند.

لمینت یا کامپوزیت؛ کدام ماندگاری و استحکام بیشتری دارد؟

حال وقت آن است که ببینیم کدام یک از لمینت یا کامپوزیت، طول عمر و استحکام بیشتری دارند. طول عمر متوسط لمینت‌ها معمولا 10 تا 20 سال است. در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و عمل به دستورات دندانپزشک، این روکش‌ها حتی می‌توانند طول عمر بیشتری داشته باشند. روکش‌های کامپوزیت معمولا 5-7 سال دوام می‌آورند.
لمینت‌ها بسیار محکم‌تر و مقاوم‌تر از رزین‌های کامپوزیتی، نسبت به خمش و شکستن هستند. اما تفاوت اساسی این دو روکش این است که لمینت‌ها قابلیت ترمیم کردن مانند روکش کامپوزیت را ندارند. اگر لمینت سرامیکی صدمه ببیند، باید حتما تعویض شود که تعویض آن نسبتا پرهزینه است. هزینه انجام کامپوزیت حدود نصف لمینت است. اما با محاسبه قیمت ترمیم‌های مکرر و همچنین نیاز به تعویض بعد از حدود ۵ تا 7 سال، هزینه کلی برای فرد بسیار بیشتر از هزینه اولیه خواهد بود.

لمینت در برابر لکه‌ها مقاومت بیشتری دارد یا کامپوزیت؟

برای اینکه بتوانید انتخاب کنید که لمینت برای شما مناسب‌تر است یا کامپوزیت باید بدانید که زيبايى دندان‌ها در شفافيت آن‌ها است. هر چه رنگ کامپوزیت شفاف‌تر و عبور نور از درون پوسته نازک آن بيشتر باشد، دندان‌ها طبيعى‌تر و زنده‌تر جلوه مى‌كنند. اما نكته حائز اهمیت این است كه اگر رنگ كامپوزيت خيلى شفاف باشد، رنگ اصلى دندان‌ها روی آن سايه خواهد انداخت و بدرنگى دندان‌ها رو به‌خوبی پوشش نخواهد داد. در این حالت، باید با كامپوزيت اوپاک و مات بدرنگى زير كامپوزيت را پوشش داد. بنابراين اگر میزان بدرنگى دندان‌ها زياد باشد، نباید انتظار انجام كامپوزيت با رنگ بسيار شفاف را داشت.
روکش لمینت نسبت به لکه‌ها، کمتر حساسیت دارد. اما در صورت لمینت کردن، باید میزان مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار رنگی مانند قهوه و چای را محدود کرد. رزین کامپوزیت نسبت به لکه‌ها آسیب‌پذیرتر است و به‌راحتی تغییر رنگ می‌دهد.

لمینت یا کامپوزیت؛ کدام طول درمان سریعتری دارد؟

روکش‌ کردن به روش کامپوزیت، اغلب در یک جلسه دندانپزشکی تمام می‌شود. دندانپزشک دندان‌های فرد مراجعه‌کننده را برای رزین آماده می‌کند و سپس روکش‌های کامپوزیت را مستقیما به روی دندان‌ها می‌چسباند. سپس رزین کامپوزیت را با استفاده از نور شدید، محکم و سخت می‌کند و در نهایت روکش های کامپوزیتی صیقل داده می‌شوند.
مراحل   لمینت سرامیکی دندان    مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد، زیرا روکش دندان‌ها باید ابتدا در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده شده و پس از چند روز به دندانپزشک تحویل داده ‌شود. قبل از اینکه روکش‌های لمینت روی دندان‌ها قرار بگیرند، مینای دندان‌ها باید مقداری تراشیده شوند.

مزایای لمینت و کامپوزیت

حال باید ببینیم که کدام یک مزایای بیشتر و بهتری دارند؛ لمینت یا کامپوزیت؟ هر دوی لمینت‌ها و کامپوزیت‌ها در مقایسه با سایر مواد مشابه مزایای قابل توجهی دارند، در ادامه مزایای هر یک از لمینت و کامپوزیت فهرست شده‌اند که مزایای لمینت عبارتند از:
• شباهت فوق‌العاده به جنس دندان‌های طبیعی
• مراحل نسبتا آسان و تقریبا بدون درد
• مقاومت نسبت به لکه‌ها و تغییر رنگ
• داشتن ظاهر واقعی
• طول عمر و استحکام بالا
• تنوع رنگ متناسب با دندان‌ها
• سهولت شکل‌دهی
مزایای کامپوزیت نیز عبارتند از:
• عدم نیاز به دستکاری و تراشیدن ساختار دندان
• وجود امکان ترمیم کردن
• دارای ظاهری مشابه با دندان‌های طبیعی
• کوتاه بودن طول مراحل و دوره درمان

انجام خدمات لمینت یا کامپوزیت در کلینیک دندانپزشکی نهال دنتال

هر دو روش لمینت یا کامپوزیت مزایای خاص خود را دارند و انتخاب هر یک از آن‌ها تنها بسته به خود فرد و تشخیص دندانپزشک او دارد. شما می‌توانید برای انجام خدمات زیبایی دندانی مانند لمینت یا کامپوزیت، به   کلینیک دندانپزشکی نهال دنتال  مراجعه کنید. کلینیک ما تمام خدمات مربوط به بهداشت و سلامت و همچنین زیبایی دهان و دندان را با بهترین کیفیت و مرغوب‌ترین مواد ممکن و همچنین بهترین قیمت انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با متخصصان‌، می‌توانید به صفحه اصلی سایت ما مراجعه کنید.